לומדים ביחד - חינוך לדו-קיום במסגרות חינוכיות מיוחדות

Learning Together Specially 1

 

לומדים ביחד - חינוך לדו-קיום במסגרות חינוכיות מיוחדות

הדרישה: הקהילות היהודיות והערביות בירושלים חיות זו לצד זו אך התושבים חיים במקביל, בחיים שאינם מצטלבים. בבתי ספר היסודיים האוכלוסייה הומוגנית ברובה ומגיעה מהקהילות הסובבות וכך הילדים אינם פוגשים אנשים שונים מהם או משכניהם. השכונות, מערכות החינוך והשירותים הקהילתיים פועלים במקביל אך הם מופרדים בעיקרם. כאשר דיווחי החדשות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני מציירים את התמונה בה מחזיקה כל קבוצה לגבי "האחר", מעטות ההזדמנויות למגע אמיתי ומתמשך שינפץ את הסטריאוטיפים הללו.

הקרן לירושלים מבקשת לפעול בתוך המערכת כדי להעביר את המסר בדבר הצורך בסובלנות וקבלת ה"אחר", מכל רקע שהוא. מאמצים אלה משקפים את המשימה בת 50 השנה של הקרן: לעצב עיר מודרנית ותוססת למען כל תושביה ולהעניק הזדמנויות לדיאלוג ולחיים משותפים. שתי מסגרות ייחודיות המיישמות אידאלים אלה על בסיס יומיומי הן בית הספר לחירשים ע"ש הטי פרידלנדומיח"א ירושלים.

ההשפעה על ירושלים: ילדים מייצגים את דור העתיד ולכן יש חשיבות עליונה לכך שילמדו להפנים ערכים של סובלנות וכבוד לאחר. בתי הספר, שהם סוכני החינוך הראשיים של הילדים, מחויבים להיות אחראים ללימוד ערכים כאלה. אולם, כיון שישראל מתחזקת שתי מערכות חינוך מקבילות - אחת בעברית והשנייה בערבית - למרבית הילדים אין הזדמנות לפגוש את עמיתיהם בסקטורים אחרים של האוכלוסייה. אולם במספר מסגרות חינוכיות מיוחדות מתקיים מצב ייחודי בו ילדים יהודים וערבים לומדים בצוותא ועל כן מתרגלים דו-קיום על בסיס יומיומי.

בית הספר לחירשים ע"ש הטי פרידלנדמעניק שירותי חינוך ל-80 תלמידים יהודים וערבים בעלי צרכים מיוחדים בסביבה דו-לשונית ורב-תרבותית. הוא פתוח לכל הילדים בגילאי 6 עד 21 הסובלים מלקויי שמיעה בינוניים עד חמורים וכן לתלמידים שלקויות התפתחותיות, בנוסף ללקויות שמיעה, מונעות מהם להשתלב בבתי ספר רגילים. בית הספר, הנהנה ממוניטין חינוכי מצוין, מתרכז במתן שירותים מקצועיים ברמה גבוהה לילדים, כל אחד בשפתו. בית הספר חותר לעזור לתלמידים להשיג עצמאות מְרַבית ולהכין אותם להיות מבוגרים עצמאיים. במובנים רבים, עבור התלמידים הללו בית הספר הוא מיקרוקוסמוס של העולם האמתי והלמידה כיצד לעבוד אחד לצד השני, לעודד קבלה וכבוד הדדי היא עבורם שיעור חשוב לחיים.

מיח"א ירושלים הוא ארגון מתנדבים ללא כוונת רווח שנוסד בשנת 1969 במטרה לעזור לילדים להשתלב בחברה השומעת על ידי קבלת שירותי חינוך, רפואה ושיקום בשנות חייהם הראשונות והקריטיות. תכניות הטיפול של מיח"א מצליחות לשלב בחברה ילדים שקיבלו טיפול מוקדם עד גיל ארבע. השירותים של מיח"א זמינים לכל ילד שאובחנה אצלו לקות שמיעה בגילאי שלושה חודשים עד חמש שנים מאזור ירושלים רבתי, ללא קשר לרקע כלכלי, חברתי, אתני או דתי. רשימת התלמידים כוללת ילדים יהודים וערבים כאחד. בימים אלה מטפל מיח"א בעשרות תלמידים בשנה, כולל ילדים בגן הילדים המיוחד שלו, בילדים המקבלים תרפיה אינדיבידואלית ייחודית ובילדים המשתתפים בפעילויות אחרות במרכז.

אתרי אינטרנט: בית הספר לחירשים ע"ש הטי פרידלנד http://www.jerusalemfoundation.org/media/130166/Hattie-Friedland-School-2013-14-Report.pdf

מיח"א ירושלים http://michajr.org.il/english/

שותפים: אגף החינוך ירושלים; הביטוח הלאומי

המימון הנדרש: 200,000 ₪ לכל תכנית ולכל מוסד, הסכום כולל: מלגות לתלמידים נצרכים, פעילויות העשרה והכשרה תעסוקתית.