לומדים ביחד - חינוך לדו-קיום

Educating Toward Tolerance

 

לומדים ביחד - חינוך לדו-קיום

הדרישה: הקהילות היהודיות והערביות בירושלים חיות זו לצד זו אך התושבים חיים במקביל, בחיים שאינם מצטלבים. בבתי ספר היסודיים האוכלוסייה הומוגנית ברובה ומגיעה מהקהילות הסובבות וכך הילדים אינם פוגשים אנשים שונים מהם או משכניהם. השכונות, מערכות החינוך והשירותים הקהילתיים פועלים במקביל אך הם מופרדים בעיקרם. כאשר דיווחי החדשות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני מציירים את התמונה בה מחזיקה כל קבוצה לגבי "האחר", מעטות ההזדמנויות למגע אמיתי ומתמשך שינפץ את הסטריאוטיפים הללו.

הקרן לירושלים מבקשת לפעול בתוך המערכת כדי להעביר את המסר בדבר הצורך בסובלנות וקבלת ה"אחר", מכל רקע שהוא. מאמצים אלה משקפים את המשימה בת 50 השנה של הקרן: לעצב עיר מודרנית ותוססת למען כל תושביה ולהעניק הזדמנויות לדיאלוג ולחיים משותפים. שלושה מיזמים עיקריים הפועלים להשגת מטרה זו הם: בית הספר הדו לשוני יד ביד ע"ש מקס ריין; גן השלום ע"ש עדנה ד. לאיר בימק"א ירושלים; טרקלין המורים הרב-תרבותי;  ובית הספר לחירשים ע"ש הטי פרידלנד.

ההשפעה על ירושלים: ילדים מייצגים את דור העתיד ולכן יש חשיבות עליונה לכך שילמדו להפנים ערכים של סובלנות וכבוד לאחר. בתי הספר, שהם סוכני החינוך הראשיים של הילדים, מחויבים להיות אחראים ללימוד ערכים כאלה. אולם, כיון שישראל מתחזקת שתי מערכות חינוך מקבילות - אחת בעברית והשנייה בערבית - למרבית הילדים אין הזדמנות לפגוש את עמיתיהם בסקטורים אחרים של האוכלוסייה.

על אף נורמות תרבותיות של הפרדה בין הקבוצות, הקרן לירושלים משתדלת ליישם שיטות של חשיבה "מחוץ לקופסא" כדי ליצור הזדמנויות חדשות לילדים יהודים וערבים ללמידה משותפת. לצורך הגשמת מטרה זו, מפתחת הקרן תכניות ותומכת בהן כדי לאפשר דיאלוג ואינטראקציה בין הקבוצות השונות בירושלים. הקרן לירושליםשותפה אסטרטגית במיזמים הבאים מאז הקמתם:

גן השלום ע"ש עדנה ד. לאיר הוקם בשנת 1981 בימק"א ירושלים והפך להיות הגן הרב-תרבותי והדו-לשוני הראשון בירושלים. בגן, שהוקם על בסיס עקרונות של כבוד הדדי ושונוּת תרבותית, פועלות כיום שבע כיתות בהן לומדים 110 תלמידים בגילאי 1-5 שנים. ילדים ממשפחות יהודיות, מוסלמיות ונוצריות באים מכל רחבי העיר לגן ייחודי זה, בו הם לומדים לכבד אחד את אמונתו ותרבותו של השני על ידי היכרות הדדית. במהלך החופשות, מוזמנים בני המשפחה לחגיגות משותפות הכוללות היכרות עם הלבוש והאוכל המסורתי של כל משפחה.

 בית הספר לחינוך דו-לשוני בירושלים ע"ש מקס ריין נוסד בשנת 1998 והיום כולל בית הספר את התיכון היהודי-ערבי המשולב היחידי בישראל. יותר מ - 620 תלמידים לומדים יחד מגיל הגן ועד כיתה י"ב, עובדים עם "האחר" ולומדים עליו. הקרן לירושלים תמכה בבית הספר מאז הקמתו והיא תומכת במגוון רחב של תכניות הנלמדות בו. הקרן אף גייסה מיליוני דולרים מידידים ברחבי העולם כדי לבנות את הקמפוס החדש של בית הספר שנפתח בשנת 2007.

טרקלין המורים הרב-תרבותי  מבקש להביא לבתי הספר היסודיים מורים מצוינים, בעלי רקע שאינו קיים בדרך כלל  בבתי הספר; לדוגמא: הצבת מורים מבני העדה האתיופית בבתי ספר בהם אין ילדים רבים מבני העדה, או הצבת מורים ערבים בבתי ספר יהודים ולהיפך - מורים יהודים שילמדו בבתי ספר ערבים. אנו מאמינים שהצעד הראשון הוא שינוי השיח בקרב מורים על ידי הכנסת מגוון של מוצאים אתניים, דבר שיגרור השפעה גם על השיח בקרב התלמידים. נדרשים כספים למעקב ולהכשרת מורים ספציפיים, לצוותים בבתי הספר הלוקחים חלק בתכנית ולהתפתחות מקצועית.

אתרי אינטרנט: גן השלום ע"ש עדנה ד. לאיר בימק"א ירושלים:

http://ymca.org.il/#//community

בית הספר לחינוך דו-לשוני בירושלים ע"ש מקס ריין:

http://www.handinhandk12.org/inform/schools/jerusalem

המימון הנדרש: 200,000 ₪ לכל תכנית ולכל מוסד. הסכום כולל: מלגות לתלמידים נצרכים, פעילויות קהילתיות ופעילויות תעסוקתיות.