חינוך למדעים

Science Education

 

חינוך למדעים

הדרישה:

דרושים מוסדות ותכניות חינוכיות יוצאות דופן כדי להושיט יד לכל הקהילות בירושלים, במיוחד לאוכלוסיות המוחלשות. קיים צורך דחוף במתקנים, ציוד ותכניות כדי להוציא לפועל תכניות חינוך מדעי חדשניות ופורצות דרך שתהיינה נגישות לתלמידי בית ספר ולבני נוער חילוניים, דתיים, חרדים, יהודים, ערבים, ילידים הארץ ועולים - והן חשובות במיוחד לאלה שהחשיפה שלהם להזדמנויות להשכלה גבוהה בכלל ולחינוך מדעי בפרט מוגבלות ביותר (בעיקר ילדים מהמגזר החרדי או הערבי).

המענה:

היתרון האורבני של ירושלים במדע

מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים, שנוסד על ידי הקרן לירושלים, מחויב לקידום היתרון האורבני של המדע בירושלים על ידי:

  • בניית מסגרת תומכת למורים ולתלמידים למדע וטכנולוגיה בבתי ספר היסודיים וחטיבות הביניים
  • שימוש במסגרת מדעית באיכות גבוהה כדי להעסיק ילדי בית ספר במשימות מחקר ובפרויקטים של פתרון בעיות
  • שיפור איכותם של לימודי המדע והטכנולוגיה בבתי ספר והגדלת מספר התלמידים המעוניינים לבחור להתמחות במקצועות אלה בבית ספר התיכון

מלגות לתכניות מדעיות יוצאות דופן לבני נוער

מרכז לנוער שוחר מדע ע"ש יוסף מאירהוף, יחד עם מרכז לנוער שוחר מדע ע"ש ברטר, מרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה  ומוזיאון המדע ע”ש בלומפילד הם חלק ממתחם מדעי וחדשני ביותר לבני נוער שעלה 25 מיליון דולר ונוסד על ידי הקרן לירושלים בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית:

  • המרכז מביא אלפי תלמידי בתי ספר בכל שנה כדי להתרשם מהמקצועות הנלמדים באוניברסיטה, כולל: פיסיקה, כימיה, פסיכולוגיה, ארכיאולוגיה, רפואה, רובוטיקה, אסטרונומיה ואווירונאוטיקה
  • הפעילויות כוללות תכנית טיולים בית ספרית לתערוכות אינטראקטיביות במוזיאון למדע, ניסויי מעבדה מעשיים, תכניות אחר-הצהריים, מחנות קיץ עם לינה בנושא מדע, פרויקטים חינוכיים מיוחדים ועוד
  • מלגות אלה חיוניות כדי להבטיח שההזדמנויות הללו תינתנה לכל תלמידי בתי הספר, ללא קשר למגזר ממנו הגיעו או למצבם הסוציו-אקונומי  

אוכלוסיית היעד: תלמידי חטיבות ביניים ובתי ספר תיכון מכל המגזרים

ההשפעה: 

  • שיפור איכותם של לימודי המדע והטכנולוגיה בבתי ספר בירושלים
  • הרחבת אפשרויות החינוך המדעי מעבר לזה הקיים כיום בבתי ספר יחידים
  • צמצום פערי החינוך המדעי בקרב אוכלוסיות חזקות וחלשות יותר, בין המגזר החילוני והדתי, היהודי והערבי
  • 10% שיפור בציונים במדע וטכנולוגיה והתעוררות בהתעניינות ובמוטיבציה ללמוד, התעוררות המשפיעה על מקצועות אחרים
  • גידול במספר התלמידים הבוחרים ללמוד מדע וטכנולוגיה בבית ספר תיכון
  • מיתוג ירושלים כבירה חינוכית ללימודי מדע וטכנולוגיה בישראל

שותפים:

האוניברסיטה העברית, הרשות לקהילה ולנוער, עיריית ירושלים, משרד החינוך

המימון הנדרש: 100,000 דולר לשנה לכל תכנית